لوازم و قطعات يدكي لوازم و قطعات يدكي .

لوازم و قطعات يدكي

انواع دنده ماشين پژ پارس

دنده

 

دنده ماشين● دنده ماشين چگونه كار مي‌كند؟
تا به حال پشت فرمان ماشين نشسته ايد؟ پيش دست راننده چطور؟ هميشه اولين سوالي كه براي بچه‌ها در اين موقعيت پيش مي‌آيد اين است كه چرا راننده مجبور است مدام دنده عوض كند؟ چرا نمي شود فقط با بيشتر گاز دادن، تندتر رفت؟
اگر كمي درباره دنده بدانيد، سوال هايتان هم كمي پيشرفته تر مي‌شود. ممكن است از خودتان بپرسيد وقتي در دنده عوض كردن اشتباه مي‌كنيد، آيا دنده‌ها خرد مي‌شوند يا اينكه وقتي كلاچ را زود رها مي‌كنيد يا دير كلاچ مي‌گيريد، سر و صدايي كه مي‌شنويد از كجا مي‌آيد. آيا ممكن است در اثر رانندگي اشتباه، دنده‌ها خراب شوند؟
مي توانيد پاسخ همه اين سوال‌ها را خودتان پيدا كنيد. فقط كافي است كمي همت و حوصله به خرج دهيد.
● دنده چه كار مي‌كند؟
ماشين‌ها دنده مي‌خواهند چون دور موتور آنها نبايد از حد معيني بالاتر رود. اگر دقت كرده باشيد در كنار سرعت سنج ماشين‌ها عقربه ديگري وجود دارد كه دور موتور را نشان مي‌دهد. در قسمت انتهايي اين عقربه ناحيه اي وجود دارد كه با رنگ قرمز مشخص شده است. اگر موتور ماشين مدتي در اين محدوده كار كند، از كار مي‌افتد. اگر سرعت كار موتور از حد معيني تجاوز كند حتي ممكن است باعث انفجار آن شود.
علاوه بر اين، بيشترين توان و گشتاور موتور در يك محدوده خاص از دور موتور به دست مي‌آيد و هرچه از اين محدوده دور شويم، توان موتور افت مي‌كند. كاري كه دنده مي‌كند اينست كه بدون تغيير دور موتور، امكان رسيدن به سرعت هاي مختلف را فراهم مي‌نمايد. با دنده عوض كردن موتور را در بهترين وضعيت خود حفظ مي‌كنيد، اما در عين حال مي‌توانيد در سرعت هاي مختلف برانيد.
دنده از يك طرف توسط كلاچ به موتور وصل مي‌شود و از طرف ديگر با يك محور به ديفرانسيل متصل است. حركت از موتور مي‌آيد، سرعت و قدرت آن در دنده تنظيم ميشود و توسط محور و ديفرانسيل به چرخ‌ها منتقل مي‌شود. در يك ماشين پنج دنده معمولي، پنج جفت چرخ دنده با نسبت هاي مختلف وجود دارد كه پنج سرعت مختلف را در خروجي ايجاد مي‌كنند.
● يك دنده ساده
براي اينكه با نحوه كار دنده ماشين آشنا شويد، در شكل شماره سه، جعبه دنده يك ماشين فرضي نشان داده شده است كه بسيار ساده است و فقط دو دنده دارد. فرض كرده ايم دنده ماشين خلاص است، يعني هيچ نيرويي از موتور به چرخ‌ها منتقل نمي شود. بياييد با هم نگاهي به قسمت هاي مختلف شكل بيندازيم تا وظيفه هر يك را براي شما شرح دهيم:
▪ محور سبز رنگ به كلاچ متصل است. اين محور و چرخ دنده سبز با هم كار مي‌كنند. كلاچ ابزاري است كه انتقال نيروي موتور به جعبه دنده را كنترل مي‌كند. وقتي پايتان را روي كلاچ فشار مي‌دهيد، ارتباط موتور و جعبه دنده قطع مي‌شود؛ پس موتور مي‌تواند كار كند در حاليكه ماشين ثابت است. اگر پدال را رها كنيد، محور سبز به موتور متصل مي‌شود و چرخ دنده سبز رنگ با همان سرعت موتور شروع به چرخش مي‌كنند.
▪ محور قرمز و چرخ دنده هاي قرمز رنگ، “محور كمكي” ناميده مي‌شود. كل اين مجموعه به هم متصل است، پس تمام چرخ دنده هاي روي آن با هم حركت مي‌كنند. محور سبز و محور قرمز توسط دو چرخ دنده مستقيما به هم متصل اند و اگر محور سبز حركت كند، محور قرمز نيز مي‌چرخد؛ به اين ترتيب هر وقت كه پاي شما روي كلاچ نباشد، قدرت از موتور به محور كمكي مي‌رسد.
▪ محور زرد يك محور دندانه دار است كه محور محرك را مي‌چرخاند. محور محرك نيز از طريق ديفرانسيل به چرخ هاي ماشين متصل مي‌شود و آنها را به حركت در مي‌آورد. هر زمان كه چرخ هاي ماشين بچرخند، محور زرد هم در حال چرخش است.
▪ چرخ دنده هاي آبي روي بلبرينگ قرار گرفته اند، پس مي‌توانند مستقل از محور زرد بچرخند. اگر موتور خاموش باشد ولي ماشين حركت كند، محور زرد مي‌تواند در درون اين چرخ دنده‌ها بچرخد، درحاليكه چرخ دنده هاي آبي و محور كمكي بي حركت هستند.
▪ وظيفه حلقه اين است كه يكي از دو چرخ دنده آبي را به محور زرد خروجي متصل كند. حلقه از طريق تعدادي برجستگي خار مانند به محور زرد متصل مي‌شود و آن را مي‌چرخاند. حلقه مي‌تواند به چپ و راست حركت كند تا با يكي از دو محور آبي رنگ درگير شود. روي حلقه برآمدگي هايي است كه با سوراخ هايي كه روي دو چرخ دنده تعبيه شده است، جفت مي‌شود.( اين برآمدگيها را به خاطر بسپاريد، چون جواب بعضي از سوالهايتان به آن مربوط مي‌شود. )
حالا كه نحوه كار هر يك از اين قسمت‌ها را فهميديد، فرض مي‌كنيم كه ماشين با دنده يك حركت كند. همان طور كه در شكل زير مي‌بينيد وقتي با دنده يك جلو مي‌رويد، حلقه به چرخ دنده آبي سمت راست مي‌چسبد.
محور سبز كه به موتور متصل است محور كمكي را مي‌چرخاند. هردو چرخ دنده آبي شروع به حركت مي‌كنند، اما چون حلقه به چرخ دنده سمت راست متصل است، محور زرد با سرعتي برابر آن حركت مي‌كند. چرخ دنده آبي سمت چپ هم روي بلبرينگ خود هرز مي‌چرخد.
اگر حلقه بين دو دنده باشد مي‌گوييم دنده خلاص است. هر دو چرخ دنده آبي روي بلبرينگ هاي خود مي‌چرخند اما محور زرد ثابت است. دنده واقعي كمي پيچيده تر از مثال ساده ماست.
● دنده واقعي
مدل سازي زير قسمت هاي داخلي جعبه دنده يك ماشين چهار دنده را نشان مي‌دهد. روي شماره دنده‌ها كليك كنيد تا دنده عوض شود. R دنده عقب و N وضعيت خلاص را نشان مي‌دهد.
بيشتر ماشين هاي امروزي پنج دنده هستند.
سه اهرم وجود دارند كه با سه ميله به دسته دنده وصل مي‌شوند. اگر از بالا به دنده نگاه كنيد ظاهري شبيه به شكل ۶ دارد. اگر دقت كنيد مي‌بينيد كه دنده‌ها دو تا دو تا در كنار هم قرار گرفته اند. دو دنده اي كه در كنار هم هستند، به يك اهرم متصل مي‌شوند. توجه كنيد كه وقتي مي‌خواهيد از دنده يك به دنده سه برويد، مجبوريد كه از يك نقطه مياني عبور كنيد. وقتي از اين نقطه رد مي‌شويد در واقع يكي از اهرم‌ها از كار مي‌افتد و اهرم ديگر جايگزين آن مي‌شود(انگار دنده را يك بار خلاص كنيد و بعد به دنده مورد نظر برويد). مي‌توانيد ببينيد كه وقتي دسته دنده را به چپ و راست حركت مي‌دهيد اهرمهاي مختلف و در نتيجه حلقه هاي متفاوتي را انتخاب مي‌كنيد. وقتي كه دنده را جلو يا عقب مي‌بريد، حلقه به يكي از چرخ دنده‌ها مي‌چسبد و با آن حركت مي‌كند.
● دنده عقب
براي دنده عقب، يك چرخ دنده كوچك اضافه شده است. اين چرخ دنده نقش خاصي ندارد و فقط جهت حركت را عوض مي‌كند. اين چرخ دنده را “چرخ دلاله” مي‌نامند. دنده عقب كه در شكل كناري با رنگ آبي نشان داده شده است، هميشه در جهت مخالف تمام چرخ دنده هاي آبي رنگ ديگر مي‌چرخد. بنابراين وقتي ماشين در حال حركت رو به جلو است، نمي توانيد ناگهان با دنده عقب حركت كنيد؛ چون برآمدگي هاي روي حلقه با سوراخ هاي روي چرخ دنده، درگير نمي شوند.
● همگام ساز، قطعه اي كوچك با كارايي بالا
در دنده بسياري از ماشين هاي مدرن، قطعه اي بنام همگام ساز (Synchronizer) وجود دارد. دنده اي كه در شكل نشان داده شده بود، فاقد همگام ساز بود. اگر بخواهيد از اين دنده در يك ماشين واقعي استفاده كنيد، براي دنده عوض كردن بايد دو بار كلاچ بگيريد. تمام ماشين هاي قديمي همين طور بودند. هنوز هم تعدادي از ماشين هاي مسابقه اي با اين سيستم كار مي‌كنند.
● فكر مي‌كنيد چرا بايد دوبار كلاچ بگيريد؟
بار اول كه كلاچ مي‌گيريد، ارتباط موتور با جعبه دنده قطع مي‌شود. پس فشار از روي برآمدگي هاي روي حلقه برداشته مي‌شود تا شما بتوانيد حلقه را به حالت خلاص منتقل كنيد. بعد كلاچ را رها مي‌كنيد و موتور را به سرعت مناسب مي‌رسانيد. منظور از سرعت مناسب، دور موتوري است كه با دنده بعدي تناسب دارد. يعني كاري مي‌كنيد كه برآمدگي هاي روي حلقه و چرخ دنده اي كه مربوط به دنده بعدي است با سرعت يكساني بچرخند تا برآمدگي هاي روي حلقه بتواند در چرخ دنده جفت شود. حالا مجبوريد يك بار ديگر كلاچ را فشار دهيد تا حلقه و دنده جديد با هم درگير شوند.
همگام ساز اين امكان را ايجاد مي‌كند كه حلقه و دنده، قبل از جفت شدن برآمدگي هاي روي حلقه، با هم تماس برقرار كنند. بنابراين حلقه و دنده مي‌توانند قبل از اينكه چرخ دنده با برآمدگي هاي روي حلقه درگير شود، سرعتشان را با هم وفق دهند. به شكل روبرو دقت كنيد.
مخروطِ روي چرخ دنده آبي رنگ، در حفره مخروطي حلقه قرار مي‌گيرد و اصطكاك آن با حلقه باعث همگام شدن حركت حلقه و دنده مي‌شود. سپس بخش بيروني حلقه طوري مي‌لغزد كه برآمدگي هاي روي حلقه بتواند با دنده درگير شود.
هر كمپاني شيوه و ايده هاي خاص خود را براي ساختن دنده به كار مي‌برد، اما اساس كار تمام آنها همان چيزي است كه خوانديد. حالا چند نكته به شما مي‌گوييم كه به احتمال زياد جواب سوال هايي است كه پيش از خواندن اين مطلب در ذهن شما وجود داشت:
▪ وقتي در تعويض دنده اشتباه مي‌كنيد، سر و صداي عجيبي كه مي‌شنويد صداي خرد شدن چرخ دنده هاي جعبه دنده نيست. همانطور كه در تمام شكل هاي قبلي ديديد، تمام چرخ دنده هاي جعبه دنده هميشه در حال چرخش اند. صدا مربوط به برآمدگي هاي روي حلقه است كه مي‌خواهند درون سوراخ هاي يكي از دنده‌ها قرار گيرند، اما به دليل بي دقتي شما نمي توانند اين كار را انجام دهند.
▪ حالا مي‌توانيد بفهميد كه چطور يك حركت خطي كوچك دسته دنده باعث تعويض دنده مي‌شود. دسته دنده، ميله اي را جابجا مي‌كند كه به اهرم متصل است. اهرم نيز حلقه روي محور زرد رنگ را جابجا مي‌كند تا آن را به يكي از دو چرخ دنده بچسباند.


برچسب: ، بخش لوازم يدكي خودرو، دنده چيست، قيمت قطعات پژو پارس، لوازم يدكي پژو، كار دنده چيست،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۴۲:۵۳ توسط:faezeh موضوع:

تاريخچه بلبريگ

 

بلبرينگ

تاريخچه بلبريگ

اطلاعات كلي در مورد برينگ Bearing data- general
ابعاد
سازندگان و مصرف كنندگان برينگ به خاطر مسائلي نظير قيمت، كيفيت و سهولت تعويض به سري خاصي از ابعاد توجه دارند. ابعاد برينگها توسط مؤسسه جهاني استاندارد ISO تعيين شده است.
قطر خارجي رولبرينگ هاي شعاعي (به استثناي رولبرينگ هاي مخروطي) مطابق سري ۴,۳,۲,۱,۰,۹,۸,۷ (به ترتيب صعودي) استاندارد قرار داده شده است. براي هر يك از اين سري قطرها، يك سري براي اندازه پهناي برينگ هم در نظر گرفته شده است.
اين سري ها عبارتند از ۷,۶,۵,۴,۳,۲,۱,۰,۸ (به ترتيب افزايش پهنا). سري ارتفاع در برينگ هاي كف گرد عبارتست از ۲,۱,۹,۷ (به ترتيب صعودي).
جهت استنباط بهتر به نمودار صفحه بعد توجه كنيد
شماره اي كه بر روي برينگ هاي استاندارد قيد شده و برينگ توسط آن شناخته مي شود، عموماً شامل پنج عدد يا تركيبي از چند حرف و عدد است.
۱: رقم اول مشخص كننده نوع برينگ است كه شماره هاي مربوطه به همراه شكل برينگها در بالا آورده شده است. بدين ترتيب عدد ۳ معرف رولبرينگ مخروطي و عدد ۶ معرف بلبرينگ شيار عميق است.
۲: رقم دوم معرف سري پهناي برينگ (در برينگهاي شعاعي) يا ارتفاع آن (در برينگهاي كف گرد) مطابق استاندارد ISO است.
۳: رقم سوم معرف سري قطر بيروني برينگ مطابق استاندارد ISO است.
۴,۵: دو رقم آخر ضربدر عدد ۵ معرف قطر داخلي برينگ بر حسب mm است.
مثال: شماره اي كه بر روي برينگ ثبت شده است: ۶۱۸۰۷
۶: برينگ يك بلبرينگ شيار عميق يك رديفه است.
۱: پهناي برينگ B مطابق سري ۱ استاندارد ISO ساخته شده است.
۸: قطر بيروني برينگ D مطابق سري ۸ استاندارد ISO ساخته شده است.
قطر داخلي برينگ ۰۷: ۰۷×۵=۳۵mm
مثال: شماره اي كه بر روي برينگ حك شده است. ۳۰۲۲۸
۳: برينگ يك رولبرينگ مخروطي است.
۰: پهناي برينگ (T) مطابق سري ۰ استاندارد ISO ساخته شده است.
۲: قطر بيروني برينگ (D) مطابق سري ۲ استاندارد ISO ساخته شده است.
قطر داخلي برينگ (d) 28: 28×۵=۱۴۰mm
در بسياري موارد يكي از سه رقم سري برينگ حذف مي شود. به همين دليل در روي برينگ به جاي پنج رقم، گاهي چهار و گاهي مواقع سه رقم ذكر مي شود. اعدادي كه در صفحه قبل در داخل پرانتز آورده شده اند معرف همين نكته است.
مثلاً در بلبرينگي كه با عدد ۶۰۱۲ مشخص شده است، شماره برينگ مطابق نمودار اوليه بايد ۶۱۰۱۲ باشد كه در آنها رقم ۱ از شماره برينگ حذف شده است.
ذكر اين نكته ضروريست كه قواعد فوق الذكر در حالت كلي صحت داشته و جهت پي بردن به استثنائات به سازنده برينگ مراجعه نمائيد. نام سازندگان برينگ نيز معمولاً بر روي برينگ قيد مي شود.
در اينجا چند حالت استثناء در مورد اندازه قطر داخلي برينگ قيد مي شود. همانگونه كه گفته شد در حالت كلي دو رقم سمت راست شماره برينگ در عدد ۵ ضرب شده، اندازه قطر سوراخ داخلي بدست مي آيد.
در مورد قطرهاي زير ۱۰mm و ۵۰۰ ميليمتر به بالا اندازه مستقيماً قيد مي شود.(گاهي اوقات همراه با يك /)

سه اندازه ۲۸,۲۲ و ۳۲ ميليمتر نيز بدون قاعده ضريب بوده و مستقيماً قيد مي شوند:
: ۳۲۰/۲۲ d=22mm نظير
برينگهايي كه شماره آنها شش يا هفت رقمي است (به جز چند استثناء مثلاً در مورد بلبرينگ هاي ايگرگ) معمولاً غير استاندارد بوده و ارقام ان معرف ويژگي يا اندازه خاصي نيست بلكه فقط شماره نقشه برينگ است.
علاوه بر اين شماره، برينگ ممكن است داراي پيشوند يا پسوند نيز باشد كه هر يك معرف مشخصه اي در برينگ است.
مثال:
بلبرينگ شيار عميق در يك طرف خود، كاسه نمد لاستيكي دارد ۶۱۸۰۳-RS1
بلبرينگ شيار عميق در دو طرف خود، كاسه نمد لاستيكي دارد ۶۱۸۰۳-۲RS1
مفاهيم پيشوندها Perfixes و پسوندها Suffixes كه تحت عنوان شماره هاي تكميلي Supplementary designation توسط سازندگان برينگها ارائه مي گردند كه با يكديگر متفاوت بوده و مي بايد بطور جداگانه مورد بررسي قرار گيرند.
تلورانسها Tolerances
دقت ابعاد و كاركرد برينگ نيز به صورت استاندارد در آمده است. در مورد برينگها علاوه بر كلاس نرمال ۰ كلاسهاي تلورانس دقيق تر ۵و۶ نيز در نظر گرفته شده اند كه اين كلاسها ممكن است با P5 و P6 نمايش داده شوند.
كلاسهاي دقيق تر تلورانسها عبارتند از:
PA9B, PA9A, UP, SP, P4A
در قسمت اطلاعات فني مختص هر برينگ محدوده تلورانسهاي دقيق آنها قيد شده كه معمولاً به صورت يك پسوند در جلوي شماره برينگ ظاهر مي شود.
لقي داخلي برينگ Bearing internal clearance
عبارتست از مقدار فضايي كه يك حلقه برينگ مي تواند نسبت به حلقه ديگر در امتداد شعاعي (لقي شعاعي) يا محوري (لقي محوري) حركت داشته باشد.

جنس برينگها Material for rolling bearings
كاركرد و ضريب اطمينان برينگ ها تا حد زيادي به جنس اجزاء متشكله برينگ بستگي دارد.
فولاد حلقه ها و اجزاء غلتشي برينگ Steels for bearing rings and rolling elements
اين فولادها بايد به حد كافي سخت بوده، مقاومت خستگي و سايش بالا داشته باشد. پايداري ابعادي و ساختاري فولاد نيز در دماي كاري بايد مناسب باشد.
فولادهاي سخت كاري عمقي شده Through- hardening steels
اين فولادها غالباً شامل ۱% كربن و ۱٫۵% كروم هستند. در برينگ هايي كه مقطع عرضي بزرگ دارند منگنز و موليبدن هم به فولاد اضافه مي كنند.
فولادهاي سخت كاري سطحي شده Case- hardening steels
اين فولادها يا كروم- نيكلي هستند يا كروم- منگنز دارند. درصد كربن آنها ۰٫۱۵% است.
تجربه نشان داده است كه عملاً بين فولادهاي سخت كاري سطحي شده با آن دسته كه سخت كاري عمقي شده اند از لحاظ طول عمر تفاوتي وجود ندارد. مسئله مهم تميز بودن فولاد و اجراي دقيق فرآيند ساخت آن و نيز طراحي برينگ است.
فولاد در برينگهاي مقاوم در برابر حرارت Steels for temperature – resistant bearings
برينگ ها معمولاً تا دماي + ۱۲۵ºC مي توانند كاركرد داشته باشند. جهت كاركرد در دماهاي بالاتر، برينگ بايد تحت عملياتي حرارتي خاصي قرار گيرد تا دچار تغيير ابعاد نشود.
جهت كاربرد برينگ در دماهاي بالاتر از ۳۰۰ºC بايد از فولادهاي مخصوص استفاده كرد.
فولاد در برينگهاي مقاوم در مقابل خوردگي Steels for Corrasion – resistant bearings
در برينگهايي كه در محيط هاي خورنده كاربرد دارند از فولادهاي ضد زنگ كرومي يا كروم – موليبدوني استفاده مي كنند. در اين فولادها به علت كاهش سختي، ظرفيت تحمل بار برينگ به اندازه فولادهاي معمول نيست و برينگ تا زماني خاصيت ضد خوردگي خود را حفظ مي كند كه سطح آن خراشيده نشود.
جنس قفسه Material for Cages
هدف از قرار دادن قفسه در داخل برينگ جلوگيري از تماس مستقيم اجزاء غلتشي با يكديگر و در نتيجه كاهش گرما و اصطكاك است.
كاربرد ديگر آن نگهداري اجزاء غلتشي در مواردي است كه برينگ از حلقه هاي قابل تفكيك تشكيل شده باشد. در برينگ هاي نظير رولبرينگ هاي استوانه اي يا سوزني، اجزاء غلتشي را به گونه اي هدايت مي كند تا اصطكاك به حداقل برسد. از استفاده هاي ديگر آن نگهداري گريس در داخل برينگ است.
قفسه ممكن است در روي اجزاء غلتشي، حلقه دروني، حلقه بيروني متمركز شود. در سرعتها و شتابهاي بالا، تمركز بر روي حلقه دروني يا بيروني به نوع اول ترجيح داده مي شود.
از آنجائيكه قفسه تحت بارهاي مختلف قرار گرفته و با مواد شيميايي گوناگون تماس دارد انتخاب آن از اهميت خاصي برخوردار است.
متداولترين قفسه ها از لحاظ جنس به صورت زير طبقه بندي مي شون:
قفسه هاي پلي آميدي (فيبري) Polyamide cages
در بعضي از برينگ ها نظير بلبرينگ هاي خود تنظيم با ابعاد كوچك و متوسط، قفسه را از جنس پلي آميد تقويت شده با فيبر شيشه اي مي سازند.
تركيبي مناسب از استحكام همراه با خاصيت الاستيكي، تطابق بهتر با گريس، اصطكاك و سايش كمتر ناشي از تماس با اجزاء غلتشي، امكان سرعت بالا در برينگ به خاطر سبك بودن قفسه و دقت ابعادي بالا به خاطر استفاده از روش قالبگيري تزريقي در ساخت آنها، از مزاياي اينگونه قفسه ها به شمار مي رود.
از محدوديت هاي اين نوع قفسه ها مسئله دما است. اين قفسه ها در دماهاي بالاتر از ۱۲۰ºC و زير -۴۰ºC نبايد مورد استفاده قرار گيرند. از اين قفسه ها در خلاء نيز نبايد استفاده كرد.
قفسه هاي فولادي Steel cages
نوع پرس شده اين قفسه ها در اكثر بلبرينگ هاي شيار عميق، رولبرينگ هاي بشكه اي و مخروطي كاربرد دارند.
اين قفسه ها نسبتاً استحكامي بالا و وزن كمي دارند. جهت كاهش اصطكاك و سايش ممكن است تحت عمليات سخت كاري سطحي نيز قرار گيرند.
در برينگ هاي بزرگ از نوع ماشينكاري شده آنها استفاده مي شود؛ و نيز در مواردي كه احتمال تك خوردگي فصلي Season cracking در مورد قفسه هاي برنجي وجود دارد، از اين نوع قفسه استفاده مي شود.
محدوده دماي اين قفسه ها تا ۳۰۰ºC است و روغنهاي معدني و مصنوعي بر آنها بي اثر هستند. در صورت وجود رطوبت خطر زنگ زدگي وجود دارد.
قفسه هاي برنجي Brass cages
نوع پرس شده اين قفسه ها براي بعضي از سريهاي كوچك و متوسط برينگها كاربرد دارد. اغلب روانكارها از لحاظ شيميايي بر آن بي اثر هستند و در دماي بالاتر از ۳۰۰ ºC نبايد استفاده شوند. آمونياك باعث ترك خوردگي فصلي در اين نوع قفسه ها مي شود.
علاوه بر قفسه هاي فوق الذكر، قفسه هاي ويژه اي از جنس پلاستيك هاي مخصوص، آلياژهاي سبك يا چدنهاي مخصوص نيز در بعضي موارد ممكن است توليد شوند.


برچسب: ، اندازه بلبرينگ، انواع بلبرينگ، خريد بلبرينگ، مرجع تخصصي بلبرينگ، كاربرد بلبرينگ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۴۱:۵۹ توسط:faezeh موضوع:

درباره فيلتر هوا ۲۰۶

فيلتر هوا

فيلترهوا وسيله اي است كه درخودرو، بر سر راه هواي ورودي به موتور قرار مي گيرد :

۱) ذرات و ناخالصي هاي موجود در هوا را جذب مي كند

۲) ميزان هواي مجاز ورودي به موتور را تنظيم مي كند.

فيلتر هوا و موتور خودرو:

بدون فيلتر هوا مقادي ربسيار زيادي از ذرات آلاينده، قادرند اجزاي مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ي پيستون و بدنه داخلي سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشكال و اندازه هاي متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و… درهواي ورودي به موتور وجود دارد كه در صورت عدم جلوگيري از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدي به موتور مي گردند، فيلتر هاي هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيري كرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت ازموتورمي گردد.

فيلتر هوا و مصرف بنزين:

فيلتر كثيف ونامناسب باعث افزايش ميزان مصرف بنزين مي گردد. به دليل بالا بودن هزينه سوخت ، تعويض دير هنگام فيلتر هوا و نيز غير استاندارد بودن آن، از نظر ا قتصادي براي دارندگان اتومبيل مقرون به صرفه نمي باشد.

فيلتر هوا و حفاظت از محيط زيست:

در اثر كثيف بودن و نامرغوب بودن فيلتر هوا ،بنزين به صورت ناقص مي سوزد و ناقص سوختن بنزين، آلودگي شديد هوا را به دنبال دارد.

عمرمفيد فيلتر هوا:

تمام فيلتر هاي هوا، عمر محدودي دارند، كه پس از آن بايد تعويض و به درستي جايگزين شوند. استاندارد تعويض فيلتر هوا بين ۳ تا ۵ هزاركيلومتر ميباشد. به كار بردن فيلتر نامرغوب و غير استاندارد علاوه بر افزايش زياد مصرف سوخت مي تواند صدمات زيادي را به موتور اتومبيل وارد سازد.

جايگاه فيلتر هوا :

محل جايگيري فيلتر هوا و شكل آن در اتومبيل هاي مختلف، متفاوت است. در صورتي كه فيلتر هوا در اين جايگاه به درستي قرار نگيرد و درزهاي آن به طور صحيح بسته نشود، هواي ورودي به جاي عبور از سطح كاغذ از ميان درزها، وارد موتور شده و عمل فيلتراسيون انجام نمي شود.

در نتيجه به مرور زمان با ورود انواع ذرات معلق در هوا به درون موتور ،علاوه بر فيلتراسيون نامناسب، آسيب هاي بسيار جدي به بدنه سيلندر ها و پيستون ها وارد مي آيد.

۱-ظرفيت فيلتر هوا به چه معناست؟

به مقدار گرد و غباري كه فيلتر مي تواند، پس از پالايش هوا بدون برگرداندن آن به جريان هواي ورودي موتور در خود نگه دارد ظرفيت فيلتر گويند.

با پر شدن ظرفيت فيلتر زمان تعويض آن فرا مي رسد. اين مقدار در يك منطقه پر گرد و غبار همچون خاورميانه حدودا ۵٠٠٠ كيلومتر براي فيلترهاي كاغذي مي باشد.

۲-هوادهي فيلتر به چه معناست؟

حجم هوايي كه در واحد سطح از فيلتر در واحد زمان مي گذرد را دبي هوا ي گذري مي نامند و با مقياس فوت مكعب در دقيقه اندازه گيري مي كنند. بطور مثال يك فيلتر هواي معمولي خوب براي پارس elx در حدود ۳۱۹ فوت در دقيقه هوادهي دارد.

۳-هوا دهي بالا چه نقشي در كاركرد موتور خودرو دارد؟

هوادهي بالا به معني مقاومت كمتر فيلتر هوا در برابر جريان عبوري از فيلتر و ورودي به موتور مي باشد. اين بدين معناست كه موتور نيروي كمتري براي مكش هوا به داخل خود به كار مي برد و در واقع اتلاف نيرو كم مي شود. همچنين امكان رسيدن هواي كافي بنا به مقدار مورد نياز موتور ،به معني اكسيژن بيشتر براي احتراق سوخت در موتور مي باشد و اين به معني بالا رفتن راندمان موتور و افزايش قدرت خروجي آن مي باشد.

۴-اهميت راندمان فيلتر هاي هوا در چيست؟

موتور خودرو يك محيط بسته است كه تنها هوا و بنزين به آن وارد مي شود. ورود ذرات ميكروني غبار هوا به داخل محوطه اتاق انفجار و چسبيدن به جداره سيلندر آنها به مرور زمان تحت سايش قطعات متحرك كه با فشار بالا در موتور در تحرك هستند مانند ذرات كوچك سنباده عمل كرده و اصطكاك موتور و كوتاه شدن عمر آن را باعث مي شود.

۵-اگرهواي ورودي بدون مقاومت،افزايش قدرت به ارمغان مي آورد پس چرا اصلا فيلتر هوا براي موتور قرار دهيم؟

اول آنكه بدليل جواب سوال قبلي ، عدم استفاده از فيلتر هوا براي موتور بسيار خطرناك مي باشد، از طرف ديگر فشار داخلي منيفولد ورودي توسط سنسورهايي كنترل مي شود كه اين فشار مي بايست در نقطه بهينه طراحي موتور باشد و همچنين وجود پديده اي به نام ضربات پالس ورودي (pulse induction) كه در صورت عدم وجود آن سيلندر به خوبي پر نخواهد شد.

۶- آيا فيلتر هواباعث مصرف سوخت مي شود؟

بدليل بالا رفتن راندمان موتور و احتراق كامل تر امكان استفاده مناسب از سوخت فراهم مي شود و در واقع موتور در دور پايين تر با باز شدن كمتر دريچه گاز ، بنزين يا گازوييل به قدرت موتور مورد نظر مي رسد.در صورت رانندگي در شرايط مطلوب بطور متوسط ۳۰% كاهش مصرف سوخت اندازه گيري شده است.

۷-كثيف بودن فيلتر هوا چقدر مي تواند در مصرف سوخت موثر باشد؟

اين مسئله به قدري مهم است كه اگر فيلتر هوا كثيف باشد و با سرعت ۸۰ كيلومتر در ساعت حركت كنيد، با مصرف هر ليتر بنزين تقريبا نيم كيلومتر كمتر جلو ميرويد. مثلا خودروي شما اگر با مصرف هر ليتر بنزين معادل ۱۵ كيلومتر جلو ميرود، وقتي فيلتر هوا كثيف باشد همين مقدار بنزين مصرف ميكند ولي معادل ۱۴٫۵ كيلومتر جلو ميرود.

شما مي توانيد با تعويض به موقع فيلتر هوا و استفاده از فيلتر استاندارد ضمن سالم نگه داشتن و بالا بردن عمر مفيد موتور خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت خودروي خود را كاهش دهيد.

۸-چگونه فيلتر هواي خودرو خود را چك كنيم؟

براي بررسي فيلتر ، درپوش آن را باز كنيد ( كه با بست ها يا ساير اتصالات نگه داشته شده است). فيلتر را درآورده و در برابر تابش نور ( آفتاب ) قرار دهيد.

اگر فيلتر خيلي تيره و پرتوهاي عبوري از آن كم باشند ، نشانه گرفتگي بيش از حد فيلتر است و بايد آن را تعويض نمود.

۹-آيا راهي براي تميز كردن و استفاده بيشتر از فيلتر هوا وجود دارد؟

با ضربه زدن به فيلتر بر روي يك سطح صاف و يا با استفاده از مكنده مي توان اندكي عمر آن را تمديد كرد و با كاهش رسوبات قسمت هاي گرفته شده ، تا حدي منافذ آن قسمت ها را باز نمود. انجام اين كارها رسوبات سطحي را برطرف مي كند ولي براي جداسازي ذراتي كه با بافت فيلتر تركيب شده اند ، سودي ندارد و بهتر آن است كه با تعويض به موقع فيلتر هوا عمر موتور خودرو را افزايش داد ، هرگز فيلتر كاغذي خشك را نشوييد ، زيرا اين كار سبب خرابي فيلتر مي شود.( البته من هرگز اين كار را به دوستان عزيز پيشنهاد نمي كنم! زيرا بدليل آلودگي فوق العاده زياد فيلترهوا موجب بيماري هاي ريوي و دستگاههاي تنفسي خواهد شد).

فيلتر هوا و تأثير آن در كاهش مصرف سوخت

مهندسين ايراني ثابت كرده اند، كه با رعايت مجموعه اي از نكات ساده فني كه به لحاظ علمي نيز كاملا اثبات شده است مي توان مصرف سوخت خودرو را تا ٣٠ درصد كاهش داد وعمر مفيد موتورخودرو خود را بالا برد و آلودگي هوا را به حد اقل رساند ودرواقع رانندگان و صاحبان خودرو، با رعايت يك سري نكات فني و ثابت شده به لحاظ علمي مي توانند در موارد زير به خود و خانواده خود ياري رسانند:

صرفه جويي در هزينه

مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي (بنزين ،گازوييل و…) بخشي از درآمد خانواده ها را به طور مستقيم براي تامين اين كالاي مصرفي كم دوام هدر مي دهد، همچنين هزينه هاي درمان و بهداشت خانواده ناشي از آلودگي هوا نيز به طور غير مستقيم در آمد آن ها را مي بلعد. فيلترهوا وسيله اي است كه درخودرو، بر سر راه هواي ورودي به موتور قرار مي گيرد :

۱) ذرات و ناخالصي هاي موجود در هوا را جذب مي كند

۲) ميزان هواي مجاز ورودي به موتور را تنظيم مي كند.

فيلتر هوا و موتور خودرو:

بدون فيلتر هوا مقادي ربسيار زيادي از ذرات آلاينده، قادرند اجزاي مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ي پيستون و بدنه داخلي سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشكال و اندازه هاي متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و… درهواي ورودي به موتور وجود دارد كه در صورت عدم جلوگيري از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدي به موتور مي گردند، فيلتر هاي هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيري كرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت ازموتورمي گردد.

فيلتر هوا و مصرف بنزين:

فيلتر كثيف ونامناسب باعث افزايش ميزان مصرف بنزين مي گردد. به دليل بالا بودن هزينه سوخت ، تعويض دير هنگام فيلتر هوا و نيز غير استاندارد بودن آن، از نظر ا قتصادي براي دارندگان اتومبيل مقرون به صرفه نمي باشد.

فيلتر هوا و حفاظت از محيط زيست:

در اثر كثيف بودن و نامرغوب بودن فيلتر هوا ،بنزين به صورت ناقص مي سوزد و ناقص سوختن بنزين، آلودگي شديد هوا را به دنبال دارد.

عمرمفيد فيلتر هوا:

تمام فيلتر هاي هوا، عمر محدودي دارند، كه پس از آن بايد تعويض و به درستي جايگزين شوند. استاندارد تعويض فيلتر هوا بين ۳ تا ۵ هزاركيلومتر ميباشد. به كار بردن فيلتر نامرغوب و غير استاندارد علاوه بر افزايش زياد مصرف سوخت مي تواند صدمات زيادي را به موتور اتومبيل وارد سازد.

جايگاه فيلتر هوا :

محل جايگيري فيلتر هوا و شكل آن در اتومبيل هاي مختلف، متفاوت است. در صورتي كه فيلتر هوا در اين جايگاه به درستي قرار نگيرد و درزهاي آن به طور صحيح بسته نشود، هواي ورودي به جاي عبور از سطح كاغذ از ميان درزها، وارد موتور شده و عمل فيلتراسيون انجام نمي شود.

در نتيجه به مرور زمان با ورود انواع ذرات معلق در هوا به درون موتور ،علاوه بر فيلتراسيون نامناسب، آسيب هاي بسيار جدي به بدنه سيلندر ها و پيستون ها وارد مي آيد.

۱-ظرفيت فيلتر هوا به چه معناست؟

به مقدار گرد و غباري كه فيلتر مي تواند، پس از پالايش هوا بدون برگرداندن آن به جريان هواي ورودي موتور در خود نگه دارد ظرفيت فيلتر گويند.

با پر شدن ظرفيت فيلتر زمان تعويض آن فرا مي رسد. اين مقدار در يك منطقه پر گرد و غبار همچون خاورميانه حدودا ۵٠٠٠ كيلومتر براي فيلترهاي كاغذي مي باشد.

۲-هوادهي فيلتر به چه معناست؟

حجم هوايي كه در واحد سطح از فيلتر در واحد زمان مي گذرد را دبي هوا ي گذري مي نامند و با مقياس فوت مكعب در دقيقه اندازه گيري مي كنند. بطور مثال يك فيلتر هواي معمولي خوب براي پارس elx در حدود ۳۱۹ فوت در دقيقه هوادهي دارد.

۳-هوا دهي بالا چه نقشي در كاركرد موتور خودرو دارد؟

هوادهي بالا به معني مقاومت كمتر فيلتر هوا در برابر جريان عبوري از فيلتر و ورودي به موتور مي باشد. اين بدين معناست كه موتور نيروي كمتري براي مكش هوا به داخل خود به كار مي برد و در واقع اتلاف نيرو كم مي شود. همچنين امكان رسيدن هواي كافي بنا به مقدار مورد نياز موتور ،به معني اكسيژن بيشتر براي احتراق سوخت در موتور مي باشد و اين به معني بالا رفتن راندمان موتور و افزايش قدرت خروجي آن مي باشد.

۴-اهميت راندمان فيلتر هاي هوا در چيست؟

موتور خودرو يك محيط بسته است كه تنها هوا و بنزين به آن وارد مي شود. ورود ذرات ميكروني غبار هوا به داخل محوطه اتاق انفجار و چسبيدن به جداره سيلندر آنها به مرور زمان تحت سايش قطعات متحرك كه با فشار بالا در موتور در تحرك هستند مانند ذرات كوچك سنباده عمل كرده و اصطكاك موتور و كوتاه شدن عمر آن را باعث مي شود.

۵-اگرهواي ورودي بدون مقاومت،افزايش قدرت به ارمغان مي آورد پس چرا اصلا فيلتر هوا براي موتور قرار دهيم؟

اول آنكه بدليل جواب سوال قبلي ، عدم استفاده از فيلتر هوا براي موتور بسيار خطرناك مي باشد، از طرف ديگر فشار داخلي منيفولد ورودي توسط سنسورهايي كنترل مي شود كه اين فشار مي بايست در نقطه بهينه طراحي موتور باشد و همچنين وجود پديده اي به نام ضربات پالس ورودي (pulse induction) كه در صورت عدم وجود آن سيلندر به خوبي پر نخواهد شد.

۶- آيا فيلتر هواباعث مصرف سوخت مي شود؟

بدليل بالا رفتن راندمان موتور و احتراق كامل تر امكان استفاده مناسب از سوخت فراهم مي شود و در واقع موتور در دور پايين تر با باز شدن كمتر دريچه گاز ، بنزين يا گازوييل به قدرت موتور مورد نظر مي رسد.در صورت رانندگي در شرايط مطلوب بطور متوسط ۳۰% كاهش مصرف سوخت اندازه گيري شده است.

۷-كثيف بودن فيلتر هوا چقدر مي تواند در مصرف سوخت موثر باشد؟

اين مسئله به قدري مهم است كه اگر فيلتر هوا كثيف باشد و با سرعت ۸۰ كيلومتر در ساعت حركت كنيد، با مصرف هر ليتر بنزين تقريبا نيم كيلومتر كمتر جلو ميرويد. مثلا خودروي شما اگر با مصرف هر ليتر بنزين معادل ۱۵ كيلومتر جلو ميرود، وقتي فيلتر هوا كثيف باشد همين مقدار بنزين مصرف ميكند ولي معادل ۱۴٫۵ كيلومتر جلو ميرود.

شما مي توانيد با تعويض به موقع فيلتر هوا و استفاده از فيلتر استاندارد ضمن سالم نگه داشتن و بالا بردن عمر مفيد موتور خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت خودروي خود را كاهش دهيد.

۸-چگونه فيلتر هواي خودرو خود را چك كنيم؟

براي بررسي فيلتر ، درپوش آن را باز كنيد ( كه با بست ها يا ساير اتصالات نگه داشته شده است). فيلتر را درآورده و در برابر تابش نور ( آفتاب ) قرار دهيد.

اگر فيلتر خيلي تيره و پرتوهاي عبوري از آن كم باشند ، نشانه گرفتگي بيش از حد فيلتر است و بايد آن را تعويض نمود.

۹-آيا راهي براي تميز كردن و استفاده بيشتر از فيلتر هوا وجود دارد؟

با ضربه زدن به فيلتر بر روي يك سطح صاف و يا با استفاده از مكنده مي توان اندكي عمر آن را تمديد كرد و با كاهش رسوبات قسمت هاي گرفته شده ، تا حدي منافذ آن قسمت ها را باز نمود. انجام اين كارها رسوبات سطحي را برطرف مي كند ولي براي جداسازي ذراتي كه با بافت فيلتر تركيب شده اند ، سودي ندارد و بهتر آن است كه با تعويض به موقع فيلتر هوا عمر موتور خودرو را افزايش داد ، هرگز فيلتر كاغذي خشك را نشوييد ، زيرا اين كار سبب خرابي فيلتر مي شود.( البته من هرگز اين كار را به دوستان عزيز پيشنهاد نمي كنم! زيرا بدليل آلودگي فوق العاده زياد فيلترهوا موجب بيماري هاي ريوي و دستگاههاي تنفسي خواهد شد).

فيلتر هوا و تأثير آن در كاهش مصرف سوخت

مهندسين ايراني ثابت كرده اند، كه با رعايت مجموعه اي از نكات ساده فني كه به لحاظ علمي نيز كاملا اثبات شده است مي توان مصرف سوخت خودرو را تا ٣٠ درصد كاهش داد وعمر مفيد موتورخودرو خود را بالا برد و آلودگي هوا را به حد اقل رساند ودرواقع رانندگان و صاحبان خودرو، با رعايت يك سري نكات فني و ثابت شده به لحاظ علمي مي توانند در موارد زير به خود و خانواده خود ياري رسانند:

صرفه جويي در هزينه

مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي (بنزين ،گازوييل و…) بخشي از درآمد خانواده ها را به طور مستقيم براي تامين اين كالاي مصرفي كم دوام هدر مي دهد، همچنين هزينه هاي درمان و بهداشت خانواده ناشي از آلودگي هوا نيز به طور غير مستقيم در آمد آن ها را مي بلعد.


برچسب: ، انواع فياتر هوا، تعريف فيلتر هوا، عمر مفيد فيلتر هوا، قيمت قطعات 206، لوازم يدكي 206،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۴۰:۲۸ توسط:faezeh موضوع:

پخش انواع لنت ترمز تويوتا

لنت

لنت ترمز تويوتا

از آنجايي كه از نامش پيداست مربوط به ترمز خودرو است ولي وظيفه آن در تزمط چيست بايد گفت كه وظيفه مهمي را ايفا مي كند و فردي كه خودرو دارد بايد هر ۳ ماه يا كمتر به فكر تعويض لنت ترمز باشد .

زماني كه راننده قصد ترمز گرفتن مي كند نصف ثانته طول مي كشد بعد پا را روي پدال فشار مي دهد و باز نصف ثانته طول مي كشد تا روغن در لنت ها به حركت در آمد و بر روي ديسك چرخ ها بنشيند و بعد با فشاري كه به آن مي آورد و تقريبا قدرتي ده برابر قدرت موتور كه چرخ ها را به جلو مي راند لنت ها به ديسك چرخ ها فشار مي آورند و با تبديل انرژي حركتي چرخ به انرژي گرمايي انرژي آن را كاسته و باعث توقف چرخ ها مي شوند .

هر چرخي با وجود اين تعاريف يك لنت دارد و لنت هاي چرخ هاي عقب بزرگتر است ولي از آنجايي كه در هنگام توقف بر روي چرخ هاي جلو فشار بيشتري وارد مي شود لنت هاي چرخ هاي جلو زودتر خورده شده و به اضاي هر دو بار تعويض لنت هاي چرخ جلو بايد يك بار لنت هاي عقب را تعويض كرد و علاوه بر اين براي هر خودروي قيمت متفاوتي براي لنت ها وجود دارد بسته به سيستم خودرو مثلا براي پرايد حدود ۲۰ هزار تومان است ولي براي مرسدس بنز حدود ۹۰۰ هزار تومان كه بسته به موادي كه در آن به كار برده مي شود متغير است .

براي تهيه لنت ها از مواد مختلفي استفاده مي شود و با توجه به اين كه لنت از دو قسمت كفشك و لقمه لنت ساخته شده بعد از ريخته شدن مواد در داخل قالب لنت بر روي كفشك با فشار زياد پرس مي شود بر روي لنت ها معمولا سوراخ هايي ديده مي شود كه براي خروج گرما از آن مي باشد و موجب اين مي شود كه لنت ديرتر خورده شود و علاوه بر اين لبه هاي آن را مي كوبند و يا پخ مي كنند تا بر روي ديسك ها به خوبي بخوابد .

استفاده از ترمز ABS به اين دليل حائز اهميت است كه به جاي اين كه لنت ها بر روي ديسك بخوابند و به دليل فشار زيادي كه به آنها مي آيد زود از بين بروند با اين ترمز لنت در يك ثانته حدود ۴۰ مرتبه بر روي ديسك قرار مي گيرد و دوباره بلند شده و دوباره مي نشيند با اين كار لنت ها زياد داغ نمي شوند و اجازه خنك شدن به آن داده مي شود و عمر لنت ها و ديسك بيشتر مي شود .

فراموش نكنيد در زمان سراشيبي با سرعت بالا رانندگي كردن لنت ها آينه مي كند و احتياج به تعويض پيدا مي كند لنت ترمز آينه شده برابر با تصادف است .


برچسب: ، انواع لنت ترمز تويوتا، قطعات يدكي تويوتا، قيمت قطغات يدكي تويوتا، لوازم يدكي تويوتا، مزاياي لنت ترمز،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۳۹:۳۶ توسط:faezeh موضوع:

پمپ روغن پرايد اويل

پمپ

در همه موتورها نيروي پمپ روغن از ميل سوپاپ تامين ميشود . گاهي دندانه محرك روي محور پمپ روغن قرار مي

گيرد و انتهاي آن نيز بصورت كوپلينگ ميل دلكو را به حركت در مي آورد . و گاهي دندانه محرك روي محور دلكو قرار داشته و اويل پمپ بوسيله كوپلينگ از انتهاي محور دلكو نيرو مي گيرد .

بعضي از انواع اويل پمپ به بدنه خارجي موتور بسته شده و در صورت نياز ميتوان بدون باز كردن كارتر آنرا پياده

نمود . در موتورهاي ميل سوپاپ رو اويل پمپ حركت خود را از ميل لنگ دريافت ميكند.

اويل پمپ

انواع اويل پمپ

۱٫ اويل پمپ دنده اي

۲٫ اويل پمپ روتوري

۳٫ پمپ روغن سوزني

پمپ روغن دنده اي

اين قطعه جهت انجام چرخه ي روغن در سيستم روغن كاري استفاده مي شود. در اين نوع پمپ روغن ها دو عدد چرخدنده ي هم قطر با تعداد دنده هاي مساوي در داخل بدنه )پوسته( پمپ قرار مي گيرند . اين دو چرخدنده ي ساده كه يكي روي محور هرز گرد (گردان( و ديگري روي محور اصلي قرار مي گيرد ,نيروي محركه ي خود را از ميل لنگ يا ميل بادامك مي گيرد. البته لزم به تذكر است كه در نوع اويل پمپ مورد تحقيق چرخدنده نيروي محركه ي

خود را از چرخدنده ي سرميل لنگ مي گيرد

چرخدنده ي محرك توسط محور بلندتر كه از بدنه خارج شده به چرخدنده ي سر ميل لنگ متصل است و در داخل housing گردش مي كند و توسط لوله ي ورودي باعث مكش suction روغن از كارتر به داخل بدنه ي پمپ وسپس توسط لوله ي خروجي به سمت مجراهاي روغن هدايت مي شود تا روغن كاري شوند

اجزاي پمپ روغن دنده اي:

پمپ روغن

سوپاپ كنترل فشار روغن :

پمپ روغن در اكثر مواقع بيش از نياز روغنكاري موتور روغن پمپ مي كند . زيرا شدت جريان روغن ارسالي بايد از شدت جريان روغن مصرفي زيادتر باشد تا در صورت بروز نشتي و يا افزايش روغن ريزي در يك محل ، كمبود روغن در ياتاقانهاي اصلي بوجود نيايد .

بنابراين در حالت نو بودن موتور و يا عدم عيب در مدار روغنكاري ، فشار روغن بيشتر از حد مجاز مي باشد همچنين با توجه به اينكه سرعت گردش اويل پمپ تابع دور موتور است بنابراين با افزايش دور موتور فشار در مدار روغنكاري بال ميرود كه اين عامل موجب بروز روغن سوزي خواهد شد لذا مدار روغنكاري را مجهز به سوپاپ كنترل فشار مي كنند .

سوپاپ فشار وظيفه دارد فشار روغن مدار را همواره ثابت نگهداشته و در صورتيكه فشار از حد لزم تجاوز كند نيروي فنر سوپاپ خنثي گرديده و با حركت پيستون به يك طرف مدار تحت فشار به مدار ورودي ارتباط پيدا كرده و فشار مدار ثابت مي شود . سوپاپ فشار را يا خارج از ساختمان اويل پمپ و روي پايه فيلترمي سازند تا در صورت نياز بتوان به سهولت آنرا بازديد كرده ويا آنرا در روي پوسته اويل پمپ ميسازند


برچسب: ، اجزاي پمپ، انواع اويل پمپ، قطعات يدكي پرايد، لوازم يدكي پرايد، پمپ روغن اويل پمپ پرايد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۳۸:۴۵ توسط:faezeh موضوع:

معرفي پلوس خودرو

پلوس

 

پلوس يكي از مهم ترين قطعات در جلو بندي خودرو است. نيروي توليد شده توسط موتور ماشين به جعبه دنده يا همان گيربكس و از آنجا ميل گاردان اين نيرو را به ديفرانسيل منتقل مي نمايد. در اين ميان ديفرانسيل وظيفه تنظيم دور چرخ ها را به عهده دارد و مابين چرخ هاي عقب و يا جلو ، راست و چپ و در ماشين هاي دو ديفرانسيل هم در جلو و هم در عقب، قرار دارد. براي اين كه نيروي وارد شده به ديفرانسيل به چرخ ها منتقل شود، ميله اي از درون ديفرانسيل به چرخ سمت راست و چپ وصل شده كه پلوس ناميده مي شود.

همان طور كه مي دانيد در خودروهاي دو ديفرانسيل همواره نياز به انتقال نيرو به چهارچرخ نداريم و در مواقع ضروري مي توان با درگير نمودن دنده، كمك چرخ هاي جلو را نيز وارد كار كرد.

در خودروهاي قديمي پلوس ها از طريق يك سري ساچمه نيرو را به شفت و پس از آن دوباره از طريق همين ساچمه ها به چرخ منتقل مي شد. اما در خودروهاي امروزي از طريق يك سه شاخه قوي كه درون سر پلوس جاي مي گيرد نيرو منتقل مي كند. اين سيستم اطمينان بيشتري نسبت به سيستم هاي گذشته دارد و ضريب انتقال نيروي بالاتري نيز به همراه دارد. در سيستم جديد در اكثر خودروهاي محرك جلوي جديد استفاده شده تا قدرت و گشتاور با ضريب اطمينان بالايي در تمامي شرايط به چرخ منتقل مي شود.

با توجه به آنچه گفته شد در حالتي كه خودرو در وضعيت چهار چرخ نيست، نيرو فقط به چرخ هاي عقب منتقل مي گردد، ولي در اثر گردش چرخ هاي جلو، پلوس به آنها نيز متصل خواهد شد. كه اين خود باعث استهلاك بي مورد و مصرف سوخت زيادتر و كاهش سرعت چرخ ها و ماشين مي شود.
پلوس خلاص كن چيست؟

براي جلوگيري از اين استهلاك بي مورد است كه پلوس خلاص كن به كمك مي آيد و اين مسئله را حل مي نمايد. اين وسيله بر روي مركز چرخ هاي جلو و درواقع انتهاي پلوس هاي جلو وصل مي شود و بر روي آن اهرمي قرار دارد كه داراي دو وضعيت آزاد و درگير مي باشد.
روش استفاده از پلوس خلاص كن

زماني كه نيازي به استفاده از دنده كمك نداريم، يعني درواقع احتياج به انتقال نيرو به چرخ هاي جلو نداريم، اين اهرم بايد در حالت آزاد باشد و در غير اين صورت، يعني وقتي بخواهيم نيرو را به هر چهار چرخ منتقل كنيم، اين اهرم را در حالت قفل يا Lock قرار مي دهيم.

چند نكته در مورد سيستم پلوس خلاص كنپلوس

۱- برخي اتومبيل ها از سيستم FullTime 4WD يا درگير بودن هميشگي چهار چرخ استفاده مي كنند كه در اين صورت پلوس خلاص كن ندارند و اصلا لزومي براي نصب آن نيست. مانند رنجروور يا بليزرهاي مدل ۱۹۷۸ به بعد.

۲- در اتومبيل هايي كه پلوس خلاص كن دستي است، براي استفاده بهتر و اصولي تر از دنده كمك و در واقع سيستم چهارچرخ اتومبيل، بايد هنگام وارد شدن به مسيرهاي خاكي يا برفي، و يا كلا مسيرهايي كه احتمال استفاده از دنده كمك اتومبيل مي رود، پلوس ها را قفل كرد. چراكه در بعضي مواقع ايستادن براي قفل كردن پلوس ها و سپس استفاده از دنده كمك، خود باعث گير كردن خودرو و فرورفتن آن در زمين هاي برفي گلي يا شيب هاي تند مي شود.

۳- در برخي خودرو ها، شركت سازنده به صورت روتين پلوس خلاص كن اتوماتيك برقي تدارك ديده كه به مجرد قرار دادن اهرم دنده كمك در حالت چهارچرخ، پلوس ها قفل مي شود و زماني كه اهرم به حالت دوچرخ بر گردد به صورت اتوماتيك آزاد مي گردد؛ مثل نيسان پيكاپ يا تويوتا لندكروز

۴- اگر زماني اهرم پلوس خلاص كن از حالت قفل خارج نشد و يا عكس اين حالت پيش آمد، به هيچ وجه نبايستي با ضربه زدن يا انبردستي آن را جابه جا نمود و فقط كافي است كمي اتومبيل را به عقب و يا جلو حركت دهيم و دوباره امتحان كنيم حتما جابه جا خواهد شد.

۵- در نهايت دقت داشته باشيد كه پلوس خلاص كن هر دو چرخ هميشه در يك وضعيت باشند، يعني يا هر دو قفل باشند و يا هر دو آزاد.


برچسب: ، انواع پلوس خودرو، قطعات پژو 405، لوازم يدك 405، پلوس چيست، چند نكته در مورد سيستم پلوس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۳۷:۴۹ توسط:faezeh موضوع: